TUDÁSTÁR BLOG

13 pszichológiai trükk, amivel bárkit meggyőzhetsz

Igazad van, de erről nehezen tudsz meggyőzni másokat? Rosszul érzed magadat, mert kudarcot vallasz, amikor valakit rá akarsz beszélni egy jó ügyre? Eladóként dolgozol, és szeretnéd rávenni a vevőket arra, hogy megvásárolják a termékeidet?

Akkor jó helyen jársz, nézzük is a listát és nézd meg a videót is a 13 pszichológiai trükkről ide kattintva

1. trükk: Finoman utánozd a másik fél viselkedését

Furcsának tűnhet, de ha megérted, miről van szó, egyet fogsz velem érteni. A tudósok „Kaméleon-hatásnak” hívják azt, amikor valaki kedvesebb lesz hozzánk, ha utánozzuk a testbeszédét.

Számos bizonyíték és pszichológiai kutatás igazolta, hogy az emberek a hozzájuk hasonló embereket kedvelik. Ha például valakivel egy asztalnál ülsz, és utánozod az ülésmódját, illetve a non-verbális kommunikációját, akkor ez megkönnyíti a kapcsolatfelvételt. Ha ugyanis nagyon eltérő a testtartásotok és a beszélgetési stílusotok, akkor a másik fél nem fog szívesen szóba elegyedni veled, a hiányzó harmónia miatt pedig nem fogod tudni meggyőzni.

Az utánzás akár életet is menthet, gondoljunk csak a táplálkozással kapcsolatos döntésekre: annak eldöntése, hogy valami ehető-e vagy sem, pusztán egyéni tapasztalatokra hagyatkozva óriási veszélyeket rejthetne magában.

2. trükk: Beszélj gyorsabban

Ha valakit meg akarsz győzni, beszélj egy picit gyorsabban. Szánj sok időt a meggyőzéshez használt szöveged begyakorlására, és próbálj gyorsabban beszélni.  A gyorsabb beszéd kedvező hatással van a meggyőző képességeinkre.

A Michigani Egyetem kutatói egy érdekes kutatás során rájöttek, hogy a beszélgetések tempója egy nagyon komoly tényező, amelyet gyakran figyelmen kívül hagynak. Ha túl lassan beszélsz, az emberek szemében kevésbé okosnak és lustának fogsz tűnni. Ha viszont lelkesen szónokolsz, és hatékonyan közvetíted az üzenetedet, könnyedén fogsz bárkit meggyőzni!

Aki pergő stílusban, gyorsan beszél, annak rendkívül magas az aktivitási szintje, sok az energiája.

3. trükk: Beszélj kevesebbet, hallgass többet

A meggyőző emberek nem túl jó szónokok, de kiválóak a hallgatásban. Nincs olyan ember, aki nem szereti, ha meghallgatják. Ahhoz, hogy másokat tudj meggyőzni, vagy valakit rábeszélj egy termékre, nyilván fontos, hogy mit mondasz nekik, de az embereket mégiscsak jobban érdekli a saját mondanivalójuk, szeretik, ha meghallgatják.

Azt meg pláne, ha meg is értik őket. Tehát ha azt akarod, hogy az üzeneted célba érjen, és  meggyőző legyél, akkor először is hallgasd meg az embereket. Így megismered az igényeiket és az érdeklődési körüket, majd a pontos elvárásaiknak megfelelően tudod megfogalmazni a mondanivalódat. 

Ha másokat akarsz meggyőzni, el kell sajátítatnod a hallgatás képességét.

SzuperÉn megrendelés
Szendrei Ádám - SzuperÉn

4. trükk: Gyengéd érintés

A gyengéd érintés az egyik leghatékonyabb pszichológiai trükk, ha meg akarsz győzni valakit. A pincérek például sokkal meggyőzőbbek, ha megtanulják, hogy rendelés közben hogyan kell óvatosan megérinteni a vendéget. Az is kiderült, hogy a gyengéden megérintett vásárlók sokkal több időt töltenek a boltban és többet vásárolnak.

Több tanulmány rámutatott, hogy egy gyengéd érintéssel jobb hangulatra lehet deríteni az embereket, és komoly gyógyító hatást  elérni. Az érintéssel tehát könnyebben tudod meggyőzni az embereket. A hatékonyságához nem fér kétség.

Bizonyos kultúrák és vallások kifejezetten erőszakos magatartásnak tekintik az érintést.

5. trükk: Legyél rugalmas másokkal szemben

Bizonyára észrevetted már, hogy a gyerekek milyen meggyőzőek tudnak lenni? Elkérnek egy játékot, és hiába kapnak  egyértelmű „nemet” mégis 10 perc múlva már ott van a kezükben a vágyott játék. A gyerekek a meggyőzés mesterei, csak sajnos ennek nem tudjuk az okát.

Annyi bizonyos, hogy kiválóan tudnak alkalmazkodni ahhoz, akit meg akarnak győzni. Ha tehát meg akarsz győzni valakit, és ez nem sikerül elsőre, ne csüggedj, hanem inkább próbálj meg alkalmazkodni hozzá.

A meggyőzéshez egy rugalmasabb hozzáállásra van szükség, ami elősegíti a nyitottságot és megvéd a dogmatikus gondolkodással szemben.

6. trükk: Szólíts mindenkit a nevén

Dale Carnegie magyarul is megjelent „Hogyan szerezzünk barátokat, hogy bánjunk az emberekkel?” című bestsellere világszerte több mint 15 millió példányban kelt el. A szerző legnagyobb eredménye annak felismerése, hogy mennyire fontos és tiszteletreméltó az emberek hatalomra való törekvése.

Dale Carnegie szerint:

„Ne felejtsd el, hogy mindenki számára a saját neve az anyanyelve legszebb és legfontosabb szava.”

Ha legközelebb találkozol valakivel, szólítsd a nevén. Ez kifejezetten jólesik majd neki, és mivel kedvelni fog, könnyebb lesz meggyőzi. 

Lehet, hogy te ezt nem tartod annyira fontosnak, de ettől függetlenül a dolog legtöbbször így működik.

7. trükk: Mesélj el egy történetet

Az emberek szeretik a történeteket, és imádják a személyes interakciót, szóval ha valakit meg akarsz győzni, mesélj el neki egy történetet azzal kapcsolatban, amiről meg akarod győzni.   A Carnegie Mellon Egyetem kutatásában két különböző értékesítési szöveg hatékonyságát hasonlították össze.

Mindkét esetben a hallgatók adományokat próbáltak gyűjteni az Afrikában élő szegény emberek életkörülményeinek javítása céljából, akiknek az aszály, az élelmiszerhiány és a tömeges elvándorlás következményeivel kellett szembenézniük. A hallgatók egyik fele statisztikákat és számokat használt annak szemléltetésére, hogy milyen kilátástalan jövő vár ezekre az emberekre, míg a másik csoport egy Rokia nevű éhes lányról mesélt, akiről egy fényképet is mutattak.

A történetmesélő hallgatók az első csoporthoz képest kétszer akkora összeget gyűjtöttek össze. A kutatók megállapították, hogy a személyes interakció hatékonyabb volt, mintha valaki csak statisztikákat mutogatna mások meggyőzésére.

Ha valakit szeretnél meggyőzni, egy pozitív történet formájában próbáld meg neki részletesen elmagyarázni, hogy ez hogyan fogja befolyásolni az életét. Hidd el, hogy a dolog működik

8. trükk: Használj társadalmi bizonyítékot

Ez az egyik leghatékonyabb módja mások meggyőzésének. A társadalmi bizonyíték lényege, hogy előállsz valamilyen érveléssel, és azt mondod, hogy mások is ezt tartják helyesnek. Donald Trump például általában azzal védi meg az érveit, hogy „mindenki egyetért velem”.

Ez egy olyan pszichológiai trükk, amely elhiteti az emberekkel, hogy többségben vannak, és igazuk van.

Ha valakinek azzal állsz elő, hogy a többség hisz egy adott dologban, akkor ezt ő is el fogja hinni neked.

9. trükk: Kiegyensúlyozottan érvelj

Azt gondolnád, hogy ha csak az előnyökről beszélsz, akkor könnyebb meggyőzni másokat, de nem ez a helyzet. A kétoldalú érvek hatékonyabbak, mint az egyoldalúak.

Ha meg akarsz győzni valakit, ismertesd az előnyöket és térj ki a hátrányokra is, azaz kiegyensúlyozott érvelésre törekedj. Így sokkal hatékonyabb leszel.

Az érvelés, azaz a következtetés az állítások strukturált csoportja

10. trükk: Érts egyet és alkalmazkodj

A „megerősítési hipotézis” értelmében a másik fél meggyőzése érdekében célszerű hozzá alkalmazkodnod. Ellenkező esetben csak ellenállásba fogsz ütközni.

Ha meg akarsz győzni valakit, akkor először érts vele egyet abban, amiben ő hisz, és csak utána térj rá a saját érveidre. Így sokkal könnyebb dolgod lesz. 

11. trükk: Alkalmazd a szűkösség elvét

A Nebraskai Egyetem 2013-as tanulmányában vizsgálták a szűkösség elvét, amely szerint a dolgok vonzóbbá válnak, amikor kevés lehetőség közül lehet választani. Mindegy, hogy egy elképzelt vagy valós szűkösségről van-e szó, az mindenképpen befolyásolja a viselkedésünket.

Ha meg akarsz győzni valakit, hogy vásárolja meg a termékedet, próbáld meg elhitetni vele, hogy kevés van belőle. 

A másik fél azt fogja gondolni, hogy ez a termék bizonyára hasznos, és azért van készlethiány, mert sokan vágynak rá.

12. trükk: Megelőlegezett szívesség

Az emberek szívesen viszonoznak egy szívességet, ha először ők részesülnek belőle. Ez az ún. reciprocitási elv. Ha ajándékba adsz valamit másoknak, legyen az idő vagy pénz, és ebben örömüket lelik, akkor ez arra fogja ösztönözni őket, hogy előbb-utóbb viszonozzák a segítséget.

Ha tehát meg akarsz győzni valakit, előlegezz meg neki egy kis ajándékot vagy némi kedvezményt. 

Ezt a technikát leginkább az eladók használják. 

13. trükk: Használj nyomatékosító szavakat

Egyes kifejezések minden más szónál hatékonyabbak. A hatékonyabb meggyőzés érdekében célszerű nyomatékosító szavakat beépítened az érvelésedbe vagy az értékesítési szövegedbe. Ezek három kategóriába sorolhatók: isteni, ördögi és karizmatikus kategória.

Ha például a biztonságról beszélünk, akkor az isteni kategóriához tartozó szó a „garancia” és a „bevált”. Az ördögi kategóriához tartozó szavak viszont negatívabbak és visszataszítóak a nyilvánosság számára. Például egy másik, kevésbé biztonságos termék „veszélyes” és „kockázatos”. 

Ha ügyes vagy, ezeket a kifejezéseket is felhasználhatod mások meggyőzésére.

Írd meg a véleményed!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

SZIA, ÁDÁM VAGYOK…

2018-ban hoztam létre a Tudástár Klub önfejlesztő közösséget, mely azóta az ország egyik legnépszerűbb önképzési szolgáltatása lett. Örülnék, ha Te is csatlakoznál hozzánk!

Tudástár Klub